ILO logo

ILO logo

Gender Academy

A global event on gender, work and development

13 – 24 November 2017 Turin, Italy

ILO logo

Programme

WAM2.1 Preventing and responding to gender based violence in the world of work

Elective Workshop

20 November, 2017 - 22 November, 2017 - 11:00 / 13:00

EN

Gender-based violence both reflects and reinforces inequalities between women and men. The UN estimates that globally at least one in three women in her lifetime has been coerced into sex, beaten and/or otherwise abused. Compelling human rights and business case arguments for tackling such violence provide a rich and varied collection of practical strategies, good practices and lessons learned. Sessions will focus on the what, why, who and where concerning such violence, as well as how to tackle it based on good practices and lessons learned. Participants will also be able to receive feedback on gender-based violence action plans, based on the five key pillars of a theory of change approach.

Learning track sessions

Session 1 on Tuesday 21 November, 11.00-13.00

"Preventing and addressing gender-based violence in the world of work: Key concepts and root causes":

After defining key gender and violence-related concepts, questions addressed will include: What is gender-based violence in the world of work, and how is it linked with domestic violence? What is the difference between violence against women, and gender-based violence? What are the rights and business cases for tackling work-related violence? Why use a men and masculinities perspective? What are the root causes of such violence?

Session 2 on Wednesday 22 November, 11.00-13.00

"Preventing and addressing gender-based violence in the world of work: Mitigating victim and perpetrator risk factors through world of work initiatives”

Practitioners will share good practices and lessons learned based on the five key pillars of a theory of change approach: women’s access and ownership of productive resources; advocates’ capacity to organize and facilitate change; government policies that are adequately funded, implemented and monitored; effective legal systems including customary and religious issues; and community prevention and response mechanisms that respect women’s rights.

Session 3 on Thursday 23 November, 11.00-13.00

"Preventing and addressing gender-based violence in the world of work: Update on possible international treaty and action planning”

After an update on the International Labour Conference discussion in June on a possible first-ever convention and/or recommendation on violence and harassment in the world of work, participants will receive feedback on action plans that can serve as a practical output of attending the learning track, to be further developed with their colleagues and partners.

FR

La violence basée sur le genre reflète et renforce les inégalités entre les femmes et les hommes. L'ONU estime qu'au moins une femme sur trois dans le monde a été contrainte à des rapports sexuels, battue et / ou maltraitée. Des arguments convaincants en matière de droits de l'homme et d'analyse de rentabilisation pour s'attaquer à cette violence constituent une collection riche et variée de stratégies pratiques, de bonnes pratiques et de leçons apprises. Les sessions se concentreront sur ce que, pourquoi, qui et où concernant cette violence, ainsi que sur la manière de s'y attaquer en s'appuyant sur les bonnes pratiques et les leçons apprises. Les participants pourront également recevoir des commentaires sur les plans d'action contre la violence basée sur le genre, basés sur les cinq piliers d'une approche fondée sur la théorie du changement.

Sessions d'apprentissage

Session 1 le mardi 21 novembre de 11h00 à 13h00

"Prévenir et combattre la violence basée sur le genre dans le monde du travail: Concepts clés et causes profondes":

Après avoir défini les concepts clés liés au genre et à la violence, les questions abordées incluront: Qu'est-ce que la violence basée sur le genre dans le monde du travail et comment est-elle liée à la violence domestique? Quelle est la différence entre la violence à l'égard des femmes et la violence basée sur le genre? Quels sont les droits et les arguments économiques pour s'attaquer à la violence liée au travail? Pourquoi utiliser la perspective des hommes et des masculinités? Quelles sont les causes profondes d'une telle violence?

Session 2 le mercredi 22 novembre de 11h00 à 13h00

"Prévenir et combattre la violence basée sur le genre dans le monde du travail: Atténuer les facteurs de risque des victimes et des auteurs à travers des initiatives sur le monde du travail"

Les praticiens partageront les bonnes pratiques et les enseignements tirés sur les cinq piliers d'une approche fondée sur la théorie du changement: l'accès des femmes et l'appropriation des ressources productives; la capacité des avocats à organiser et à faciliter le changement; les politiques gouvernementales qui sont adéquatement financées, mises en œuvre et surveillées; des systèmes juridiques efficaces, y compris des questions coutumières et religieuses; et des mécanismes communautaires de prévention et de réponse qui respectent les droits des femmes.

Séance 3 du jeudi 23 novembre de 11h00 à 13h00

"Prévenir et combattre la violence basée sur le genre dans le monde du travail: mise à jour sur la possibilité d'un traité international et la planification d'actions"

Après une mise à jour de la Conférence internationale du Travail en juin sur une éventuelle première convention et / ou recommandation sur la violence et le harcèlement dans le monde du travail, les participants recevront des commentaires sur les plans d'action qui peuvent servir de résultats pratiques, à développer avec leurs collègues et partenaires.

 


Lecturers and discussants

Adrienne Cruz

Lecturer Biodata

EN

Adrienne Cruz is a gender specialist with the Gender, Equality and Diversity Branch at the International Labour Office based in Geneva. In 2012 she authored a comparative study on good practices and challenges on the Maternity Protection Convention and the Workers with Family Responsibilities Convention and co-authored in 2011 a working paper on Gender-based Violence in the World of Work: Overview and annotated bibliography. The same year she co-authored the ILO Guide to mainstreaming gender in workplace responses to HIV and AIDS. Her responsibilities include coordinating the ILO Action Plan for Gender Equality 2010-15, as well as the global ILO Gender Network.

FR

Adrienne Cruz est spécialiste des questions de genre au sein de la direction genre, Egalité et Diversité du Bureau International du Travail basé à Genève. En 2012, elle a rédigé une étude comparative sur les bonnes pratiques et les défis concernant la Convention sur la protection de la maternité et la Convention sur les travailleurs ayant des responsabilités familiales et a co-rédigé en 2011 un document de travail sur la violence sexiste dans le monde du travail: synthèse et bibliographie annotée. La même année, elle a co-écrit le Guide de l'OIT sur l'intégration de la dimension de genre dans les réponses sur le lieu de travail au VIH et au SIDA. Ses responsabilités comprennent la coordination du Plan d'action de l'OIT pour l'égalité des sexes 2010-2015, ainsi que le Réseau mondial de l'OIT sur le genre.

ES

Adrienne Cruz es una especialista de género en la unidad de Género, Igualdad y Diversidad en la Oficina de la OIT en Ginebra. En el 2012 fue autora de un estudio comparativo sobre las buenas prácticas y desafíos de la Convención para la Protección de la Maternidad y la Convención sobre las Responsabilidades de los Trabajadores con Familia; en 2011 fue co-autora de un documento de trabajo sobre la Violencia de Género en el Mundo del Trabajo: descripción y bibliografía comentada. El mismo año fue co-autora de la Guía para incorporar la perspectiva de género en las respuestas al VIH y SIDA en el lugar de trabajo de la OIT. Sus responsabilidades incluyen coordinar el Plan de Acción para la Igualdad de Género de la OIT 2010-15, así como el Network de Género de la OIT.

Languages

EN

Interpretation

FR

Facilitator

Michelle Odayan

Room

Africa 82

Co-funded by:

Co-founded by: logos

Collaborating partners:

Collaborating partners: logos